Nok et vellykket partnernettverksmøte er gjennomført – 2024 kan bli et spennende år for de som bruker GS1 standarder!

Digitalt produktpass, bedre samhandling i byggenæringen og en ny GLN base, partnernettverksmøte tok opp temaer som kan sette sitt preg på det kommende året.

To ganger i året arrangerer vi et nettverksmøte for våre partnere, et før sommerferien og et før julen. På disse møtene inviterer vi foredragsholdere med kunnskap som er relevant for våre partnere og deres kunder. Møtet byr på gode muligheter for networking med GS1 Norway sine fageksperter og andre partnere i tillegg til faglig påfyll.

På starten av hvert møte gir GS1 Norway, ved Geir Paulsen, en oppdatering på det vi jobber med og hvordan vi vurderer utfordringene som ligger foran oss. En av disse er Digitalt produktpass (DPP) og hvilke utfordringer som er assosiert med dette. De fremmøtte fikk også en god innføring i de forskjellige sektorene GS1 Norway jobber med, og hvilke relevante samfunnsutfordringer vi knytter oss opp mot.

Digitalt produktpass kan spille en viktig rolle for tekstilnæringen og vår egen Espen Braathe forklarte hvordan det jobbes med dette. DPP er en viktig del av EUs Green Deal og er ment å bidra til å gi informasjon om for eksempel produkters sammensetning, opprinnelse i tillegg til reparasjons- og resirkuleringsmuligheter. DPP skal være en unik identitet som skal følge hvert enkelt produkt som blir produsert i markedet basert på et sett av kriterier som settes av EU. Det er ment å fungere som en informasjonskanal mellom produsent, ulike aktører i produksjonsleddet, forbruker, myndigheter og innsamlings- og sorteringsaktører.

En relevant aktør innen DPP arbeid er en av våre hovedpartnere, Kezzler. I løpet av partnernettverksmøte ga de en god innføring i hvordan de jobber med sporbarhet og DPP. Kezzler digitaliserer produkter og lager løsninger som gjør det mulig å spore og autentisere produkter gjennom hele verdikjeden.

Byggstand, en felles arena for byggenæringens digitaliseringsprosjekter, presentere seg og sine prosjekter for partnernettverksmøtet. Blant annet det såkalte «merkeprosjektet» hvor det jobbes for en felles standard for merking av byggevarer. Dette gjøres med sikte på å forbedre verdikjeden i byggenæringen. Verdikjeden er et viktig fokus punkt for Byggstand som også snakket om initiativet BEAst Supply 4.0, et prosjekt som jobber med en ny standard for formidling av klimadata. Denne gjør det mulig for virksomheter med begrensede investeringer og liten kompleksitet å levere miljøinformasjon om hvert enkelt produkt.

Den nye GLN basen som kommer til neste år ble presentert av vår egen Glenn Schei. Basen vil bli et viktig bidrag til effektiv og presis logistikk gjennom for eksempel forbedret datakvalitet, nye og moderne API løsninger i tillegg til GLN varslinger og GLN oppslag.