Ny digital standard bidrar til økt netthandel

Bedre informasjon og strukturerte produktdata på nett gir mer relevante søkeresultat i eksterne søkemotorer. Nå lanseres GS1 SmartSearch – en digital standard som hjelper merkevareeiere og nettbutikker å synliggjøre sine produkter på nett.

Not-for-profit organisasjonen GS1 Norway lanserer nå en åpent tilgjengelig standard som skal øke synligheten til produkter på nett. GS1 SmartSearch er en web-standard som bidrar til mer detaljert, nøyaktig og ryddig informasjon rundt et produkt, noe som i sin tur gjør produktet mer relevant i et Google-søk eller i andre søkemotorer. Dermed er det mulig å øke konverteringsraten for produktet på nettportaler, i nettbutikker eller i digitale markedsplasser.

GS1 SmartSearch ble etablert som en internasjonal standard i februar 2016, og er i dag anerkjent som den første eksterne utvidelsen til Schema.org, som bl.a. Google, Microsoft og Yahoo står bak. Standarden benyttes i flere land og bransjer – fra dagligvarer til fashion – og introduseres nå bredt i Norge.
 

Gjør informasjon synlig
GS1 SmartSearch gir merkevareeier og nettbutikker muligheten til å legge inn strukturert informasjon om produktene, som for eksempel tekstilbruk, størrelser, produksjonsland m.m. Alle produktets egenskaper og bilder kobles til GTIN (Global Trade Item Number), GS1 sin unike, global produktidentifikator. Alle dataene struktureres så i en kode som legges ut på produktets webside. Slik blir produktet mer relevant – og derfor lettere synlig i eksterne søkemotorer. Samtidig blir presentasjonen og informasjonen mer innholdsrik for potensielle forbrukere.

Bedre treff øker salget
Et pilotprosjekt i Norge ble innledet for ett år siden, der moteselskapet Voice implementerte GS1 SmartSearch i nettbutikken til merkevaren Jean Paul.
E-commerce manager i Voice, Atle Egenes, er godt fornøyd med resultatene så langt.

 – Produktsidene, der vi har implementert GS1 SmartSearch, har en prosentmessig større fremgang enn andre sider uten GS1 SmartSearch. Gode resultater i pilotprosjektet har gjort at vi nylig innførte GS1 SmartSearch også i vår nettbutikk Matchfashion.no, forteller Egenes.

– Kravene til resultater blir stadig hardere, noe som også gjelder resultater i søkemotorer og søkeoptimalisering. Dette fokuset vil nok bare øke fremover, sier Atle Egenes i Voice.

Henter all informasjon på nett
Seniorrådgiver i GS1 Norway, Egil Wist, mener fordelene med bedre synlighet er nyttig både for nettbutikker og fysiske butikker.

–  Vi vet at over 70 prosent av alle salg i varehandelen gjøres etter at forbrukeren først har hentet produktinformasjon på nett. Å gjøre produktene relevante for Google og andre søkemotorer er derfor svært viktig for å være konkurransedyktig – uansett hvilken bransje du tilhører, sier Wist.

– Bruk av GS1 SmartSearch handler om å skape en god match mellom forbrukeren og nettbutikken igjennom å presentere relevante og nøyaktige søkeresultat. Når produktene som listes opp i et søk er mer relevante for søkeren, er veien kortere inn til de digitale markedsplassene eller nettbutikkene, noe som igjen er utslagsgivende på salget, sier Wist.

Rydder i data
Rina Moen, ansvarlig for GS1 Norway sin satsning mot Markedsplasser og nettbutikker, mener GS1 SmartSearch er en viktig standard for å strukturere produktdata.

– Mange produkter på nett blir ikke relevante nok for søkemotorer, eller fremstår som lite detaljerte eller useriøse, fordi den underliggende koden er ustrukturert eller er lite detaljert. Det handler i så måte om å rydde opp og strukturere, for å kunne levere en bedre forbrukeropplevelse. Dette blir stadig viktigere i takt med at netthandelen øker, sier Rina Moen.

GS1 har jobbet tett med medlemmene, standardorganisasjoner (W3C) og søkemotorselskapene for å gjøre det lettere å oppdage og beskrive produkter på nett. GS1 SmartSearch ble i februar 2016 anerkjent som den første eksterne utvidelsen til Schema.org.

Les mer om og test ut GS1 SmartSearch her: www.gs1.no/smartsearch

Her kan du teste en produktside og se hvordan google tolker siden din: https://search.google.com/structured-data/testing-tool

Del eller print