«Sømløs» opplevelse av nett- og butikkhandel – GTIN er avgjørende

Det har den siste tiden vært mye snakk om butikkdød-trenden i USA – og om vi snart vil oppleve det samme. Som Andreas Holzweiler, en av gründerne av klesmerket Holzweiler, sier til E24: «Verden ser helt annerledes ut nå enn for bare 10 år siden. Nøkkelen til å drive fysisk butikk handler om å smelte sammen nett- og butikkhandel». 

Det er mye som skal på plass for å tilby en sømløs handel, en optimal omnikanal-opplevelse. Men det er et viktig tema som ofte blir glemt: Hvordan skal man identifisere varer som selges i ulike kanaler?

Handelspartnere må snakke samme «språk»

Hvis du kun selger varene dine i egne butikker, kan du klare deg med proprietære artikkelnummer (lukket system). Men plutselig en dag er det en som banker på døren din og som ønsker å selge varene dine på en markedsplass. Da MÅ dere snakke samme «språk», og dere MÅ vite at dere snakker om det samme produktet.

For å lykkes med å selge varer i ulike kanaler, må du fra produktet er produsert ha på plass en unik produktidentifikasjon, GTIN (Global Trade Item Number). GTIN er en unik kode som blir brukt av de aller fleste handelsaktører verden over, uavhengig av bransje. Koden blir brukt som identifikasjon av produkter i strekkoder, QR koder, RFID brikker og i datasystemer. Det er den globale not-for-profit organisasjonen GS1, som administrerer GTIN på en bransjeuavhengig og nøytral måte, og som sikrer at koden er unik på globalt nivå.

GTIN gir merkevaren en ekstra verdi

Merkevareeiere som merker varene med proprietære varenummer tenker nok ikke på at det kan være en begrensning for kommersialiseringen av merkevaren. Noen butikker får varer ferdig merket med GTIN fra merkevareeier, men merker allikevel om i butikken for å bruke sitt eget proprietære system.  Dette er nok oftest drevet av «gammel vane» eller et behov for å tilpasse seg egne IT systemer. Men disse er nok ikke klar over at de øker egne kostnader, bryter verdikjeden for produktet, og mister potensielt salg via en markedsplass. Når vi snakker om å skape en sømløs handleopplevelse, er det ekstremt viktig at det grunnleggende er på plass. Man må ha kontroll på produktene og på lagerbeholdningen. Korrekt masterdata er en forutsetning for å lykkes.

Det er bare én identifikasjon som er globalt unik, og den standarden heter GTIN. Det er derfor GS1 samarbeider med alle de store globale markedsplassene som Google Shopping, Amazon, Alibaba, eBay osv. 

Hvorfor krever markedsplassen Miinto GTIN på varene de selger?

Miinto er en markedsplass for mote, som selger varer fra over 2000 ulike brands. Varene selges via 400 av Norges motebutikker. Når man fullfører en handel hos Miinto, går ordren direkte ut til de butikkene som sier at de har varen på lager. Det er den butikken som først bekrefter ordren som «vinner» salget. Men hva om alle butikkene kun brukte egne artikkelnummer? Da ville det bli veldig vanskelig å finne rett vare for kunden på markedsplassen. Resultatet er at de butikkene som gjenbruker GTIN fra merkevareeier, er de som oppnår flest tildelte ordrer og dermed mest salg gjennom markedsplassen. For å sikre at Miinto snakker om det samme produktet med sine samarbeidspartnere, krever de nå GTIN på alle produktene de skal selge. Da har de ett felles «språk» å forholde seg til.

Tør dere vente med å få på plass GTIN?

GTIN er nøkkelen som blir brukt i handelen i dag, offline og online. Har dere det ikke allerede på plass? Da må dere sette i gang nå! Kostnaden er meget lav, men fordelene er ekstremt store. Og ikke minst, du vil være forberedt på den digitale utviklingen som skjer nå, i en forrykende fart!

Ønsker du å vite mer om GTIN? Ta kontakt med GS1 Norway i dag.    

Kontaktinformasjon:

Wenche Holtet-Lid
Industry Development Manager
GS1 Norway
wenche@gs1.no
Mob: 977 34 866



GS1 Norway

GS1 gjør din vare og informasjonsflyt enklere raskere og sikrere.  GS1 Norway er en brukerstyrt, not-for-profit organisasjon. Vi er medlem av den globale organisasjonen GS1, som utvikler, vedlikeholder og tilbyr standarder for effektiv vare- og informasjonsflyt mellom handelspartnere verden over. I dag er GS1 representert i 112 land, og over 1 million bedrifter bruker GS1s standarder. 


GTIN (Global Trade Item Number)

GTIN er et artikkelnummer som er helt unikt - en produktidentifikasjon som brukes over hele verden. Koden er bygd opp slik at man kan se hvilket land merkevaren kommer fra, og hvem som er merkevareeier. GTIN er en av GS1 sine mange standarder, og har en rekke fordeler. GS1 tildeler GTIN over hele verden.


Viktige ting å huske på når du som merkevareeier skal merke produktet ditt: 

  1. Koden du skal bruke heter GTIN – Global Trade Item Number. Tidligere het koden EAN.
  2. Det er merkevareeier som skal gi varen et unikt artikkelnummer. Et produkt skal kun ha én kode - uansett hvilken kanal det selges gjennom. Det er den samme unike koden som skal brukes gjennom hele verdikjeden.
  3. Det er bare én organisasjon som deler ut det du trenger for å lage gyldige GTIN. Organisasjonen heter GS1. Har du en norsk merkevare skal du ta kontakt med GS1 Norway.  Er merkevaren utenlandsk skal merkevareeier ta kontakt med GS1 i det respektive land. 

 

Del eller print