Omni-kanal

GS1 standarder legger grunnlaget for omni-kanal vekst

Landbasert varehandel utfordres i økende grad av rene nettbutikker, hvorav mange av dem er store utenlandske aktører. For å kunne ta opp konkurransen, etablerer stadig flere norske aktører en såkalt omni-kanal strategi. Et viktig element i omni-kanal er «Click & Collect», dvs. bestill på nett og hent i butikk. For å lykkes med dette, krever det imidlertid at man har full kontroll på sin varebeholdning. Om ikke risikerer man raskt å få misfornøyde kunder og et dårlig rykte. En studie foretatt av University of Auburn viser imidlertid at gjennomsnittlig lagernøyaktighet hos aktører i bransjene for sport, tekstil og sko kun ligger på 63 %, noe som langt fra er tilstrekkelig for å kunne gå inn i et omni-kanal landskap. Erfaringer ved bruk av EPC/RFID assistert varetelling viser imidlertid at det er mulig å relativt raskt komme opp på et nivå rundt 98-99 %, samtidig som man bruker mindre tid og ressurser på selve prosessen. 

Hva er omni-kanal?

Omni-kanal er en betegnelse på den sømløse kundeopplevelsen, der alt knyttes sammen for å skape kontinuitet og ensartet praksis, uavhengig av hvilken kanal og hvilken platform kunden ønsker å benytte. Dette krever at man bl.a. gjør produkter, lagerstatus og priser tilgjengelig både offline, i alle butikker, og online og på den måten gjør det mulig for kunden f.eks. å bestille på nett og hente i butikk, bestille i butikk og få levert hjem, samt returnere online kjøp i butikk.

Without RFID, a retailer [may be] able to sell an item online, but, subsequently, unable to fulfil an order, because it cannot be found in the store.

- Dan Smith, Hudson’s Bay Company

 

Del eller print