Fra streker til firkanter

Da nærmer julen seg og dette gir meg en perfekt anledning til å reflektere over de betydningsfulle endringene og milepælene vi har oppnådd i løpet av 2023. De siste årene har lært oss å navigere i en verden i konstant forandring og 2023 har ikke vært noe unntak.

Det har vært et år preget av en betydelig transformasjon for GS1 Norway – nemlig overgangen fra tradisjonelle strekkoder til 2-dimensjonale (2D) koder. Dette markerer en viktig milepæl i GS1 sin historie, og jeg ønsker å dele noen tanker om denne reisen og veien videre.

Det er fascinerende å tenke på at strekkoden, som har vært en bauta i varehandelen i femti år, nå tar skrittet inn i en ny æra. Hvert enkelt «bip» fra kassasystemer over hele verden har vært et bevis på dens effektivitet og pålitelighet. Så hvorfor skal dette endres nå?   

Som vi har sett i de siste årene, åpner 2D-koder for en ny verden av muligheter som går langt utover tradisjonell produktidentifikasjon. At endringen fra vertikale streker og over til kvadratiske firkanter kan bety så mye, krever en viss innsikt for å forstå. 

Den tradisjonelle strekkoden på produkter vi kjøper i butikken benyttes først og fremst til å gjøre prisoppslag i kassa eller gjennomføre varetellinger og -bestillinger. Bruksomfanget begrenses av at den tradisjonelle strekkoden kun er en identifikator av produktet den er plassert på.  

Årsaken til overgangen er i grunnen ganske enkel. En 2-dimensjonal (2D) kode som f.eks. QR koden kan inneholde så mye mer informasjon som har betydning på andre områder enn prisoppslag og varetelling. Meny kjeden var først ute i Norge med å digitalisere holdbarhetsdatoen inn i 2D koden og gjennom dette har de redusert matsvinnet vesentlig. Nå jobber vi med flere merkevareleverandører som planlegger overgangen til 2D koder, hvor forbrukerinteraksjon er målet. Det oppnår de gjennom å legge en webadresse inn i QR koden, i tillegg til f.eks. produkt ID, holdbarhetsdato og batch/lot nummer.  

Disse eksemplene er fra dagligvarebransjen, men også innenfor andre bransjer, f.eks. byggenæringen, er det aktiviteter basert på implementering av 2D koder. Tilgang til lovpålagt dokumentasjon, sertifikater og veiledninger, er områder som byggenæringen ser som merverdi ved bruk av 2D koder. 

Som vi ser mot 2024, er det viktig å erkjenne at denne overgangen også er drevet av nye regulatoriske krav. I løpet av ett år eller to vil de første produktene få krav fra EU til seg om å ha tilgjengelig et digitalt produktpass. Innenfor tekstil jobbes det med dette nå og andre kategorier kommer suksessivt etter. Med innføringen av digitale produktpass i tekstilindustrien og andre sektorer, blir det stadig viktigere for våre medlemmer å omfavne 2D-kodene, ikke bare som en teknologisk oppdatering, men som en strategisk nødvendighet. 

Selv om du ikke ser noe umiddelbart behov for å gå over til 2D koder i dag, vil/kan du bli møtt med krav fra både myndigheter, kunder og/eller forbrukere. Derfor vil vi i GS1 Norway anbefale at du allerede nå begynne å orientere deg om hvilke merverdier du og dine produkter kan få ved å gå over til 2D koder. For å få en vellykket overgang krever det både forståelse, planlegging og litt merarbeid.  

Har du spørsmål eller ønsker bistand ifm. 2D koder, er vi i GS1 Norway kun en telefon unna!

Jeg ønsker dere alle en riktig god juletid og et godt nytt år!

Geir Paulsen 

Adm. Dir.