GTIN – den viktigste standarden i netthandel

GTIN (Global Trade Item Number) er en GS1-utviklet standard. Med GTIN får produktet et helt eget og unikt identifikasjonsnummer – noe som gjør at det ikke kan forveksles med noe annet produkt i hele verden. Dermed kan både produsent, transportør og leverandør ha full oversikt over viktig informasjon om produktet – ikke minst hvor det befinner seg i verdikjeden til enhver tid. GTIN blir dermed en identifikator for produktet.

Mange leverandører foretrekker i dag å bruke GTIN som unik identifikasjonskode for sine produkter, og flere av de globale markedsplassene – så som Amazon, Google shopping, eBay og Alibaba – stiller alle krav til bruk av GTIN. Vi ser også at de lokale markedsplassene som FINN shopping, Miinto og Elkjøp ser verdien av GTIN. Les mer om de norske markedsplassene her.

Hva er GTIN?

 - En global, unik tallrekke som identifiserer produkter, logistikkenheter, eiendeler, lokasjoner, dokumenter og annet
 - Numrene er internasjonalt gjenkjennbare
 - Numrene til hvert produkt er lisensiert til din bedrift for en årlig avgift
 - Våre samarbeidspartnere kan hjelpe deg å få numrene tilknyttet strekkoder, eller du kan benytte vårt
   strekkodeverksted og få strekkodene i en PDF. I vårt partnernettverk kan du finne et bredt utvalg av
   både systemleverandører og rådgivningsselskaper som kan ha nyttige tjenester og produkter for din bedrift

Hvorfor GTIN?

Det er vanskelig å forestille seg Amazon sitt totale tilbud – med totalt rundt 400 millioner produkter til salgs. En unik identifikasjonskode for hvert produkt blir desto viktigere når man skal holde styr på så mange varer med tilhørende produktbeskrivelser og bilder.

Det smarte ved et unikt GTIN-nummer er at det ikke finnes et eneste produkt i verden som har den samme GTIN-nummerrekken som nettopp ditt produkt. Dette kan lønne seg i en virkelighet der forbrukerne søker på og sammenligner varer fra mange forskjellige leverandører.

Flere markedsplasser belønner leverandører som bruker GTIN. Disse får ofte utvidet eksponering i varekataloger og bedre plassering i søkeresultater og annonser. Google har tidligere uttalt at leverandører med korrekte GTIN-verdier og produktdata opplever at konverteringsraten stiger med så mye som 20 prosent.

Trenger du GTIN?

Hvis du videreselger andre produkter, kan de allerede ha GTINs. Se på produktet og/eller produktemballasjen – hvis du finner en GS1 strekkode kan du bruke nummeret som står under strekkoden for å identifisere ditt produkt på nett. Hvis du ikke kan finne en strekkode, og du selger nye produkter online, må du søke om nummer for strekkode. Husk at hver variant av ditt produkt (f.eks. ulike farger, størrelser og forpakninger) trenger en unik GTIN.

Hvordan får du GTINs?

For å skaffe GTINs til dine produkter må du bli medlem hos GS1 Norway. Da kan du søke om GS1 leverandørnummer og lage dine egne GTINs med disse. Våre samarbeidspartnere kan hjelpe deg å få numrene tilknyttet strekkoder, eller du kan benytte vårt strekkodeverksted og få strekkodene i en PDF. I vårt partnernettverk kan du finne et bredt utvalg av både systemleverandører og rådgivningsselskaper som kan ha nyttige tjenester og produkter for din bedrift. 

Kontakt oss!

Ønsker du mer informasjon eller et møte med oss?

Ta kontakt med:


  Rina Moen
  Industry Development Manager
  rm@gs1.no
  Mobil: 926 63 584

 

Del eller print