Handel på omnikanal

Nett- og faghandel gjennomgår for tiden en rivende utvikling, og i dag regner man med at det finnes rundt 7000 digitale markedsplasser bare i EU. I Norge har denne utviklingen så vidt begynt, og store aktører som Amazon, Google Shopping, eBay og Alibaba står klare for å innta norske hjem.

I denne utviklinger tar stadig flere i bruk en omnikanal-strategi: Dette er betegnelsen på samtidig og sømløs bruk av flere salgskanaler og -plattformer for å tilfredsstille kundenes ulike ønsker og behov. Omnikanal krever at man bl.a. gjør produkter, lagerstatus og priser tilgjengelig både på nett og i alle fysiske butikker. Riktig bruk av omnikanaler gjør det mulig for kunden å bestille på nett og hente i butikk, bestille i butikk og få levert hjem, samt returnere nettkjøp i butikk, m.m.

Et viktig element i omnikanal er «Click & Collect», dvs. bestill på nett og hent i butikk. For å lykkes med dette, kreves det imidlertid at man har full kontroll på sin varebeholdning. Om ikke risikerer man raskt å få misfornøyde kunder og et dårlig rykte. Digitale standarder som GTIN gir god og hurtig kontroll på varer ved salg i nettbutikk eller digitale markedsplasser.

Les mer om digitale standarder og hvordan de virker her.

Kontakt oss!

Ønsker du mer informasjon eller et møte med oss?

Ta kontakt med:


  Rina Moen
  Industry Development Manager
  rm@gs1.no
  Mobil: 926 63 584

 

Del eller print