50 år med GTIN!

For 50 år siden, 31. mars 1971, ble den moderne økonomien født. Det var dagen da ledere fra de største aktørene innen handel kom sammen og utviklet Global Trade Item Number, kjent som "GTIN". GTIN er tallet bak strekkoden. I dag blir strekkoden skannet over seks milliarder ganger hver dag!

GS1 snakket nylig med en av hovedpersonene bak denne historiske milepælen; Tom Brady, en ingeniør som utviklet og installerte skannersystemet som ble brukt på Marsh Supermarket for å skanne den første strekkoden med GTIN i 1974. – Tiden fra de visjonære møtene til grunnleggerne av GS1 til den første skanningen på Marsh Supermarket, tidlig på 1970-tallet, var enormt spennende og utfordrende. Det er en ære for meg å ha vært en del av noe som er så gunstig for verden vår, og å se selskaper gå sammen og alliere seg til felles beste. Nå er det på tide for en ny generasjon bransjeledere å komme frem til nye former for standarder som vil kunne drive virksomheter fremover de neste femti årene, sier Brady.

- Vi i GS1 er stolte av å feire denne viktige milepælen, men for oss er det viktig å se fremover. Vi skal hjelpe bedrifter å møte nye forbrukerbehov, og industrien å finne måter å raskt distribuere og implementere ny teknologi, inkludert datarike, nestegenerasjons strekkoder. Det krever samarbeid på tvers av verdikjeder og næringer, og vi ser frem til dette samarbeidet, sier Geir Paulsen, administrerende direktør i GS1 Norway.

GS1-standarder som strekkoden fortsetter å bidra til å forenkle alle slags forsyningskjedeprosesser i nesten alle sektorer over hele verden. Imidlertid, ettersom forbrukerne krever mer og bedre produktinformasjon, er det på tide å bringe strekkoder til neste nivå.

Utviklingen mot neste generasjons strekkoder (for eksempel to-dimensjonale (2D) strekkoder), som kan inneholde mye mer informasjon, bør brukes til å gi forbrukerne informasjon slik at de kan ta opplyste valg, og for å sørge for at handelen står bedre rustet fremover. Bruk av 2D strekkoder kan for eksempel fortelle forbrukerne om et produkt inneholder allergener, om det er organisk, og informasjon om karbonavtrykket. Dette vil bidra til at forbrukerne får et større nivå av tillit og lojalitet knyttet til produktene de kjøper.

- For et halvt århundre siden kom konkurrenter sammen, la forskjellene til side og formet global handel til det bedre med utviklingen av GTIN. Vi har nå en mulighet og et behov for å gjenskape den ånden av samarbeid og ledelse for å møte behovene til et nytt århundre, avslutter Geir Paulsen.

 

Del eller print