Kan GS1 Norway bidra til økt salg og eksport av dine produkter?

De aller fleste av våre 6.600 medlemmer lever av å selge produkter enten i hjemmemarkedet eller på eksport. I mange tilfeller er GS1-standarder en forutsetning for å få markedstilgang hos spesifikke aktører og sektorer, mens det i andre sammenhenger er en åpenbar fordel da det sikrer unik identifisering, forenkler datautveksling og effektive transaksjoner samt muliggjør full sporbarhet og en rekke andre fordeler. Det er ikke lenger ønsket om økt effektivitet som alene driver utbredelsen av GS1-standarder, men like gjerne ønske om å tilfredsstille forbrukerne bedre eller å innfri reguleringer satt av myndighetene. I alle disse tilfeller vil GS1-standardene forbedre markedsmulighetene og salgspotensialet.

For 50 år siden tok noen klarsynte ledere grep og utviklet GS1-standarden Global Trade Item Number, kjent som «GTIN».  GTIN er numrene under strekkoden, som skannes over 6 milliarder ganger hver dag (tilsvarer over 4 millioner i minuttet). GTIN ble utviklet primært for å redusere kassakøen og forbedre kundeopplevelsen og for noen år siden etablertes de første selvbetjeningskassene, som et ytterligere steg i å forbedre kundeopplevelsen. Det er fascinerende å se hvordan hundretusenvis av norske forbrukere håndterer dette som den naturligste ting i dag - og det er nok åpenbart for alle at uten GTIN og strekkode på produktene, er man heller ikke et tilgjengelig alternativ på kundens handletur. GS1-standarder åpner opp for markedstilgang!

GS1 Norway har vært tilknyttet GS1 sin globale organisasjon i snart 45 år og er en av de eldste «GS1- landene» i verden. Det betyr at vi har lang erfaring og har deltatt på mye innenfor utvikling av nye standarder og teknologier. Flere av våre partnere er noen av de mest innovative innenfor sine områder og vi er veldig stolte hver gang vi har muligheten til å presentere disse utenfor Norges grenser. Foreløpig siste eksempel på dette er fra GS1 sitt Europeiske «Open Day» arrangement hvor GS1 Norway og GS1 Turkey presenterte erfaringer, caser og historier fra eget marked, til 40 GS1- organisasjoner fra Europa, Afrika, Asia og Sør-Amerika. Her ble gode caser fra helse, energi, bygg og sjømatnæring presentert i samarbeid med sentrale aktører fra sektorene. GS1 Norway bidrar til å synliggjøre norske aktører, merkevarer og produkter ut mot et globalt marked.

I dette Nyhetsbrevet lanserer vi et nytt konsept vi har kalt «Bli kjent med våre medlemmer». Her vil vi presentere noen av våre medlemmer og deres forretningside og virksomhet. Vi er interessert i våre medlemmers virksomheter og har et stort ønske om at de skal lykkes med sin bedrift, sine konsepter og produkter. Gjennom vårt Nyhetsbrev som sendes til mange tusen mottakere og via vår satsning og tilstedeværelse på sosiale medier og andre web-baserte kanaler, tenker vi at dette konseptet bidrar å gjøre disse medlemmene mer kjent, slik historien om Parkdressen.no i denne utgaven er et eksempel på. GS1 Norway bidrar positivt i markedsføringen av våre medlemmer og deres tjenester og produkter.

Selv om dette året startet på samme måte som 2020 sluttet - sterkt påvirket av koronasituasjonen - har GS1 Norway lagt ett godt halvår bak seg. GTIN standarden har passert 50 år – men GS1- standardene er i kontinuerlig utvikling for å sikre at de er like relevante inn i de neste 50. Det er ingen ting som tilsier at behovet fremover for åpne globale standarder blir mindre – heller tvert imot!

Vi ønsker alle våre medlemmer, partnere og andre samarbeidsaktører en riktig god sommer – så fortsetter vi det spennende arbeidet med å løse noen av dine utfordringer og behov – så snart ferietiden er over.

Med vennlig hilsen

Geir Paulsen

Adm. dir.  

Del eller print