Realiserer butikkdrømmen med flere salgskanaler

Med butikken «Den Sunne Snute» får Hege Carlstrøm utløp for sin store interesse både for dyr og ernæring. For henne blir butikk og netthandel en naturlig kombinasjon i jakten på kvalitetsbevisste kunder.  

I et trivelig lite trebygg i handelsgaten Verksgata på Bærums Verk har butikken «Den Sunne Snute» tilholdssted. Etter en titt i det ryddige lokalet blir det fort klart at dette ikke er noe vanlige utstyrsbutikk for hunde- og katteeiere: Her satses det på velvære, gode smaker og næringsrike produkter for de firbeinte – gjerne varer og merker du ikke finner så mange andre steder. Alt fra allergisjampoer og hundesnacks laget av kenguru, til kattefontener og selvoppløsende hundeposer er å få kjøpt – produkter fra fjerntliggende land som Canada, USA, Kenya og Bali. Men dyreforet og snacksen, som Hege Carlstrøm selger mest av, kommer fra Europa og Skandinavia.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

–  Folk flest er ikke klar over hvor stor kvalitetsforskjell det er på dyrefôr. Flere produkter inneholder stoffer dyrene ikke bør få i seg, men som det fortsatt er lov å selge her i landet, sier Carlstrøm, som er brennende interessert i ernæring.

– Da jeg åpnet butikken var jeg svært opptatt av at kvaliteten på produktene skulle være høy, uansett om vi snakker om salver, sjampo eller mat til dyrene. Jeg differensierer meg ved å tilby kvalitetsvarer man oftest ikke finner i andre norske butikker, gjerne fra produsenter som har fokus på design. Min erfaring er at det er betalingsvilje for sunne og næringsrike produkter – også når det gjelder mat for kjæledyr, sier Hege.

Fulgte butikkdrømmen
Siviløkonomen fra Oslo, som har jobbet innen IT det meste av sin karriere, begynte så smått med salg av dyreutstyr fra nettbutikk i 2015. I sin jobb som controller på konsulentbasis fikk hun tid til å bygge opp en kundekrets på sine utvalgte varer. Men det var først sommeren 2019 at «Den Sunne Snute» ble hovedfokuset i hverdagen.

– Jeg likte lokalet og beliggenheten, og startet butikken i september. Hensikten har vært å bygge opp butikken og netthandelen samtidig. Min erfaring er at de to salgskanalene komplementerer hverandre – man står sterkere med begge enn med kun én av delene, erfarer Carlstrøm.

– Det er et stort fokus på nettbutikk for tiden, men mange undervurderer betydningen av butikkhandel. Her kommer kundene for å be om råd eller kjenne, føle og smake på produkter. Svært mange handler ikke på nett i det hele tatt, sier Carlstrøm, som i dag omsetter mer i butikk enn på nett.

At butikkdrift er en anstrengende geskjeft, har Hege Carlstrøm fått føle på. «Den Sunne Snute» er åpen sju dager i uka, og krever det meste av tiden og oppmerksomheten. Nye momsregler for utenlandshandel har hjulpet på for netthandelen, men konkurransen er fortsatt tøff.

Å være til stede i sosiale medier er viktig, og Hege kommuniserer konseptet sitt gjennom kontoer både på Instagram og Facebook.

Digitale handelsløsninger
Flere av varene til Hege er registrert med GS1 sin unike identifikator GTIN. Standarder som dette hjelper på når man driver et «one-woman show» som Carlstrøm sin butikk i praksis er.

– IT og digitale handelsløsninger gjør hverdagen lettere. Jeg bruker WooCommerce på nett og betalingsløsningen fra iZettle, og har et regnskapssystem som kommuniserer med disse. Når jeg skanner strekkodene har jeg tilgang til mye informasjon som gir meg full oversikt over blant annet varelager – noe som er viktig når man selger både fra butikk og netthandel samtidig. Informasjon om produktene – så som opprinnelsesland, produsent, innhold og bilde – kan spores igjennom standarder som blant annet GTIN, og dette er viktig både for meg som forhandler og for kundene, sier Hege.

Når jeg skanner strekkodene har jeg tilgang til mye informasjon som gir meg full oversikt over blant annet varelager – noe som er viktig når man selger både fra butikk og netthandel samtidig.

Lanserer produkt på Amazon
Hege lanserer snart sitt eget produkt på den verdensomspennende markedsplassen til Amazon, der også GTIN er et krav. Et kosttilskudd for hund og katt laget av krillolje skal slippes om få uker, og Carlstrøm er veldig spent på effekten.

– Det finnes rundt 900 000 hunder og katter i Norge, og millioner på verdensbasis. At man igjennom én markedsplass kan nå så mange dyreeiere er både fasinerende og spennende, og jeg ser frem imot å følge mottagelsen av produktet. Man blir både en lokal og en global handelsaktør samtidig, avslutter eieren av «Den Sunne Snute», Hege Carlstrøm.

Del eller print