Salgssvikt i fysiske butikker – økt trykk hos nettaktører

COVID-19 skaper utfordringer for butikkene, mens netthandelen øker eksplosivt. Nå gjelder det å ha kontroll på varedataene og en god strategi for «unified commerce», sier Industry Development Manager og eHandelsekspert hos GS1 Norway, Rina Moen.

Som om tidene ikke var krevende nok, går Coronaviruset nå rett i strupen på norsk faghandel og skaper svært vanskelige og uforutsigbare uker i møte. En fersk medlemsundersøkelse fra Virke viser at én av fem i faghandelen ikke tror de overlever i mer enn to uker, og aller verst er det innen bransjene sko og klær, gullsmeder og blomsterbutikker, der hver tredje aktør frykter konkurs i løpet av de neste fjorten dagene. Selv om regjeringen iverksetter en rekke tiltak for å bistå bedriftene i denne vanskelige tiden, er det stor usikkerhet knyttet til fremtiden for svært mange. Nå spør flere seg om økt netthandel kan være redningen for faghandelen – og hva som skal til for å snu den sjokkartede utviklingen.

Nå spør flere seg om økt netthandel kan være redningen for faghandelen - og hva som skal til for å snu den sjokkartede utviklingen.

Markedsplasser merker økt trykk
Som i de fleste tilfeller, blir «noens død til andres brød» også i denne sammenhengen. For samtidig som flere store butikkjeder permitterer flere tusen ansatte, kan hjemleveringsselskaper som Posten Norge, PostNord, Helthjem og Kolonial.no melde om økt etterspørsel. Retaileren og markedsplassen Amazon merker også økt aktivitet, og melder at de kommer til å ansette 100 000 nye medarbeidere bare i USA for å møte en voksende netthandel.

Også her i Norge rapporteres det om økt trykk i netthandelen. Systemleverandøren Front Systems, som leverer kassasystemer hovedsakelig til tekstilbransjen, meldte den 18. mars at salg i fysisk butikk falt med 68 prosent uken i forveien. Salg via nettbutikker og markedsplassen for mote, Miinto, økte derimot med 47 og 99 prosent, henholdsvis. Med bakgrunn i dette tilbyr de nå sine kunder akutt bistand, slik at de får lagt ut sine varer for salg på Miinto, eller raskt og enkelt får opp en nettbutikk med Shopify-integrasjon.

Også andre aktører bidrar i den store «dugnaden» ved å hjelpe små og mellomstore bedrifter med salg på nett. Det nystartede selskapet Markitekt bidrar ved å tilby gratis hjelp med oppsett av en Amazon Seller Account til norske merkevarer som ønsker et ekstra bein å stå på i vanskelige tider. 

GS1 sikrer unik identifisering av produkter, og akkurat nå er verdien av standarder høyere enn noen gang.

Stay safe – stay online
Hva blir så utfallet av denne svært dramatiske markedsutviklingen? Vil vi i kjølvannet av konkurser og nedlagte butikker, se at nye nettløsninger dukker opp hos butikker som ikke tidligere har hatt dette? Og vil dagens karantenesituasjon hos forbrukerne rekruttere så mange nye nettkunder at faghandelen aldri blir den samme igjen?

Det som uansett er sikkert, er følgende: For å være konkurransedyktig fremover er det viktig å ha gode nettbutikker med gode leveringsløsninger. For når COVID-19 skaper utfordringer, skaper standarder trygghet: GS1 sikrer unik identifisering av produkter, og akkurat nå er verdien av standarder høyere enn noen gang. Disse sikrer nemlig kontroll på lagerbeholdning både for forsyning til fysisk butikk og varer bestilt av forbrukere via nett, og er dermed helt vesentlige for å kunne sikre kunden en god opplevelse. Unik global identifisering av produkter er med på å skape en mer effektiv verdikjede, og sørger for at produkter kommer sikkert fram til forbruker. Denne identifikasjonen er mulig ved bruk av strekkodenummer (GTIN - Global Trade Item Number) som kan sees under strekkoden. Med god kontroll på varedataene har man også et godt grunnlag for målrettet markedsføring, og er godt rustet for å kunne selge i andre kanaler enn kun fysisk butikk.

Den erfarne nettaktør vil vite at kontroll på dataene er avgjørende. For de som er nye i dette spillet, kan det være lurt å starte riktig ved å få varene merket med GTIN. Da vil det være enklere å selge i egen nettkanal og på flere markedsplasser.

 

Les mer om hva GTIN er her.

Vil du vite mer om GTIN og hvordan standardene til GS1 kan bidra til å bedre salget? Ta kontakt med Rina Moen:

Kontakt oss!

Ønsker du mer informasjon eller et møte med oss?

Ta kontakt med:


  Rina Moen
  Industry Development Manager
  rm@gs1.no
  Mobil: 926 63 584

 

Del eller print