Sikrer en god og trygg kundeopplevelse

I en tid hvor netthandelen stadig øker, er det viktig at aktører har en god standard i bunn. Ved å ha det - tilrettelegger man for en god kundeopplevelse. – Med den åpne globale standarden GTIN i bunn, får man store muligheter i et omnikanalperspektiv. Det gir grunnlaget for en sømløs handleopplevelse for konsumenten, sier Netthandelseksperten i GS1 Norway, Rina Moen.

Rina forteller at datakvalitet er nøkkelen til trygghet, effektivitet og kontroll for handelen. Med GTIN vil man alltid vite hvem som er merkevareeier.

– Markedsplasser setter krav til GTIN for å sikre at produktet er ekte og for å ha kontroll på lager- beholdningen. For en aktør som selger på en markedsplass, er det viktig å ha en unik ID på produktene, slik at lagerbeholdningen er oppdatert, produktet er godt søk- bart med gode grunndata og ikke minst er det viktig for transport- og logistikkhensyn, sier Moen.

Bærekraftige valg

En av de som har hatt god nytte av GTIN, er den online moteplatt- formen Miinto som selger produkter fra over 2000 motebutikker online i 13 land. – Det er da en forutsetning med god grunndata, slik at vi har kontroll på lagerbeholdning både digitalt og fysisk. GTIN er også viktig for oss for å sikre mapping av produkter fra ulike aktører, sier Partner og Managing Director for Miinto Norge, Jake Petersen.

Den norske merkevareeieren Monofoo selger sko gjennom flere kanaler, og daglig leder Filip Netskar forteller at grunndataen også bidrar til å tilrettelegge for at kunden tar mer bærekraftige valg.

Forbrukerne er blitt mer bevisste på hva de handler.

Kombinert med bruk av hendelsesdata, legger denne standarden til rette for full kontroll med hvor varen kommer fra, og hvilken reise den har hatt.

Gjør aktører mer effektive

Administrerende direktør i GS1 Norway, Geir Paulsen forteller at enhetlig standard for unik identifisering av produktene som skal selges, nå er et ufravikelig krav hos flere netthandelsaktører. – På veien fra tradisjonell handel og over til netthandel, har vi i GS1 hele tiden jobbet med banebrytende aktører. Selskapet har også representanter fra både Google, Alibaba Group og Bol.com i sitt internasjonale styre.

– Vår oppgave er å sørge for at alle aktører blir mest mulig effektive, har fundamentet for å dele informasjon og sist, men ikke minst - bidrar sammen for å levere den beste kundeopplevelsen, sier Paulsen.

Viste du at...
...GTIN står for Global Trade Item Number, og er nummeret som gir unik identifikasjon av et produkt?
...GTIN er nummeret under strekkoden på produktet (tidligere kalt EAN)?

Ønsker du å vite mer om GS1 sine globale standarder?

Ta kontakt med:


  Rina Moen
  Industry Development Manager
  rm@gs1.no
  Mobil: 926 63 584

 

GS1 Norway tilbyr også nettkurset "Grunnleggende forståelse av GS1-standardene".
Du kan lese mer om dette her.

 

Del eller print