«Som en norsk aktør ser jeg bare positivt på at Amazon lanseres i Sverige»

GS1 medlem og gründer Hege Carlstrøm i Den Sunne Snute satser på flere salgskanaler enn egen nettbutikk og fysisk butikk. Mens salg av importerte kvalitetsprodukter for hund og katt hovedsakelig rettes mot det norske markedet, er gründeren nå klar for å parallelt satse internasjonalt med salg av egen merkevare via Amazon og andre aktører.

På nyåret fortalte Carlstrøm om sin gründer bakgrunn og forretningsmodell med Den Sunne Snute (Realiserer butikkdrømmen med flere salgskanaler), og trakk fram at hun i tillegg til sin fysiske butikk og nettbutikk var i prosess med utvikling av en krillolje med tanke på å teste ut og selge den på Amazon.

Klar for lansering av produkt på Amazon
- Det blir spennende å se om lanseringen på Amazon blir vellykket, uttaler Carlstrøm, som nå har opprettet en Amazon-konto på den engelske markedsplassen med mulighet for salg også via de andre europeiske Amazon markedsplassene. Å opprette en konto opplevde Carlstrøm var en enkel prosess. – Jeg registrerte selskapet på Amazon, satte det opp i UK, men har en bruker som gjelder for hele Europa. Det var kjempeenkelt. Bare å legge inn informasjon om selskapet og eiere så var den oppe. Nå skal jeg sette opp at de skal lagerføre og distribuere produktet for meg, jeg skal bare få laget en batch til med olje, sier den engasjerte bedriftseieren.

Krilloljen, som er et 100% naturlig produkt laget av krill fra Antarktis, er merket med GTIN (Global Trade Item Number), og Carlstrøm regner da med at opplasting av produktet på Amazon skal gå smertefritt. – Amazon bruker jo GTIN for å verifisere at det er det unike produktet det er og matcher det mot deres egen produktkode, ASIN, for å holde kontroll på lager og med tanke på sikkerhet.

Carlstrøm har tro på at produktet vil bli godt mottatt. I tråd med ‘det grønne skiftet’ og folks bevissthet med tanke på å handle naturlige og økologiske produkter, bør krilloljen være lett salgbar til kvalitetsbevisste kunder. At det nå også bekreftes at Amazon etablerer seg i Sverige ser Carlstrøm bare positivt på. – Jeg gleder meg til å se om jeg kan få en del salg i Sverige også. Det skal bli spennende.

Det er viktig å se mulighetene og ikke begrensningene

Covid 19 har ikke påvirket businessen negativt
Mens flere butikkeiere har opplevd lavere omsetning enn normalt på grunn av covid 19, kan Carlstrøm fortelle at for hennes butikk har covid 19 ikke påvirket businessen negativt. Tvert imot har butikken gått veldig bra.
– Folk har trolig gått mer tur, gjerne med hunden, og da tatt turen innom butikken her på Bærums Verk. Flere messer og markeder hvor Den Sunne Snute normalt er å finne har i år blitt avlyst eller utsatt. Da har produktutvikling, salgskanaler og god kundeservice fått hovedfokus og bidratt til god omsetning. Som omtalt tidligere, startet gründeren først med salg av dyreutstyr fra nettbutikk i 2015. Den fysiske butikken ble åpnet sommeren 2019, og nå ser hun at også andre salgskanaler kan være lønnsomme for å nå et enda større marked for utvalgte produkter. - Min erfaring er at man står sterkere med flere salgskanaler som komplementerer hverandre, sier Carlstrøm.

Det er viktig å se mulighetene og ikke begrensningene
Carlstrøm understreker at for henne er det viktig å se muligheter i stedet for å sette søkelys på begrensninger. Hvis Amazon lanseringen går bra kan det tenkes hun også åpner for salg av produktet i flere europeiske markeder, og kanskje på både det asiatiske og russiske markedet. Hun kan i tillegg avsløre at hun har blitt kontaktet av en veterinærbedrift i Ungarn som er interessert i å selge hennes krillolje i sin veterinær-nettbutikk.

 –Spennende, svarer Carlstrøm, og nevner at i tillegg til krilloljen har hun også andre egne merkevarer som kan være aktuelle for salg via Amazon eller andre kanaler, for eksempel økologiske hundeposer. Men det kan være smart å teste ut konseptet med ett produkt først.

Carlstrøm har valgt å se på mulighetene i stedet for begrensningene.

Kontakt oss!

Ønsker du mer informasjon eller et møte med oss?

Ta kontakt med:


  Rina Moen
  Industry Development Manager
  rm@gs1.no
  Mobil: 926 63 584

 

Del eller print